Flughafen Lübeck-Blankensee
Langelandsfortet
Store Flyvedag på Flyvestation Værløse
Flughafen Lübeck-Blankensee fejrede 100 års jubilæum
01-02 september 2017
Tekst og fotos: Per Søndergaard og Claus N. Petersen
OY-BPB var med, da Lübecks internationale lufthavn, Flughafen Lübeck-Blankensee fejrede 100 års fødselsdag. Lufthavnen, der ligger i delstaten Schlesvig-Holstein, markerede fødselsdagen med et stort anlagt airshow den første weekend i september 2017.
Da vi i henhold til den indgåede aftale med arrangørerne i Lübeck ikke havde mulighed for at medtage passagerer på turen, havde vi i stedet arrangeret en bustur for interesserede DC-3 venner med to overnatninger i Lübeck samt en lokal rundflyvning med OY-BPB over Lübeck med den smukke middelalder bykerne. Imidlertid fik vi ikke tilmeldinger nok til at kunne gennemføre busturen på en økonomisk forsvarlig måde, hvorfor den desværre måtte aflyses. Men for besætningen på OY-BPB blev det en fin tur med gode oplevelser og mange nye kontakter.
Der var inviteret mere end 100 luftfartøjer med besætning for at festliggøre jubilæet. Og de mange besøgende gæster havde begge dage mulighed for at købe rundflyvning med AN-2, Dornier 27 og 28, Boeing Stearman og flere helikoptere samt den hollandske DC-3 (PH-PBA), der også var inviteret. Derudover var det flere varmluft balloner over den 100-årige lufthavn begge dage.
Der var stor fokus på DC-3/C-47 som flytype, da alle tyskere kender den som en “Rosinenbomber” – kælenavnet, som især DC-3’eren fik under Berlin-blokaden i 1948-49, da russerne ville tvinge Vest-Berlin til at blive en del af den Sovjetrussiske besættelseszone.
DC-3/C-47ere i stort antal fløj forsyninger ind til Vest-Berlin fra bl.a. Lübeck Blankensee lufthavnen. Englænderne havde 20 DC-3 Dakota stationeret Blankensee-lufthavnen under luftbroen til Berlin, og det vidste alle de besøgende.
Der var der stor interesse for vores flotte dame. og der var ustandselig kø for at komme ind og se OY-BPBs kabine og cockpit – akkurat som det også er tilfældet herhjemme, når lejlighed byder sig ifm. airshows etc.
Og vi lagde også øre til rigtig mange historier om DC-3eren, da mange, siden barndommen efter 2. verdenskrig, har oplevet af flyve med DC-3, mens den var almindelig i kommerciel tjeneste. Arrangørerne af jubilæums-arrangementet havde både lørdag og søndag ladet mange personer iklæde sig tidsrigtige klædedragter fra flyvningens barndom, og Den Gamle Dame blev flittigt brugt som en tidstypisk baggrund på flere foto-seancer.
Arrangørerne havde gjort sig meget umage med at forkæle de deltagende, inviterede flybesætninger. Der var således VIP-område i terminalen med mad og drikke, ligesom der var fly-in ankomstfest fredag aften… og igen lørdag aften en officiel fest med musik.
Der var selvfølgelig også sørget for behørig indkvartering centralt i Lübeck for alle inviterede flybesætninger, og transporten til og fra lufthavnen foregik med Shuttle-bus. Sideløbende med al festivitassen i forbindelse med selve lufthavns-jubilæet, benyttede man i øvrigt også lejligheden til at markere, at lufthavnen havde fået ny ejer og dermed startskuddet til en større ombygning af lufthavnen.
Under vores jævnlige besøg i VIP-området fik vi god kontakt med besætningen på den hollandske DC-3, og aftalte bl.a. at lave en fælles start, afsluttende med en formation, hvor vi splitter i hver vores retning (vi skulle mod nord og hollænderne skulle mod vest). Som sagt, så gjort… da vi begge skulle retur søndag eftermiddag, blev den aftalte formationsflyvning realiseret!
Det kom der i øvrigt mange gode billeder og videoer ud af… enkelte bringes ifm. denne reportage, men læg evt. gerne “vejen forbi” DC-3 Vennernes Facebook-side og se mange flere, både fotos og videoklip!
En god og hyggelig tur med fint vejr, hvor vi fik promoveret vores flotte gamle fly, solgt souvenir og skaffet penge til DC-3 Vennerne!
Tur til Langelandsfortet 27. maj 2017
Efter en flot flyvetur i blændende solskin, kørte vi den 1 ½ time lange tur til Langelandsfortet. Besøget startede med 1 ½ times rundvisning med en meget engageret og vidende guide. Efter frokost var tiden til egen disposition, og der var nok at se på overalt på det store område.
Langelandsfortet blev, sammen med Stevnsfortet, opført som led i Danmarks søforsvar, og begge forterne var færdigbyggede i 1953. Fortet havde officielt to formål: at hindre fjendtlige flådestyrker i at trænge op i bæltet samt at beskytte minefelter i Storebælts sydlige del.
Hele anlægget er på 170 tdr. land, og foruden kasernebygningerne er der 4 kanonstillinger med underliggende mandskabs- og ammunitionsrum, 2 bunkersanlæg for maskincentraler med dieselgeneratorer til nødstrømsforsyning, 1 kommando- og ildlederbunker, 6 nærforsvarsbatterier med ildledelsestårn samt underliggende mandskabs- og ammunitionsrum og 1 fremskudt ildlederbunker ved kysten øst for fortet.
Fortet blev nedlagt den 6. april 1993, og efter flere års forhandlinger og overvejelser kunne det endelig åbne som museum den 16. juni 1997.
Udstillingerne fortæller om “Den kolde krig”, og foruden bunkeranlæggene kan man rundt om i landskabet støde på kanoner: 150 mm (4 Skoda + 1 Rheinmetall), 40 mm dobbelt (Bofors), 40 mm mobil (Bofors) og 20 mm (Oerlikon). I hangarerne står 3 fly: Draken F35, MIG 23 MF og MIG 15. Derudover kan man se Ubåden “Springeren” og Minestrygeren MHV 81 “Askø”, en Panserjager M10 Achilles kampvogn samt diverse søforsvarsmateriel.
Se meget mere på langelandsfortet.dk
Store Flyvedag 20. maj 2017 på Flyvestation Værløse
Da Furesø kommune inviterede til “Overdragelsesfest” 24. oktober 2013, kaldte vi det “Et sidste farvel til Værløse” her på siderne. Vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at vi igen en dag skulle komme til at lande på Værløse.
Det kom heldigvis til at gå anderledes, og i 2015 afholdtes, takket være en stor indsats fra engagerede flyentusiaster, “Store Flyvedag” for første gang. Det blev en kæmpe succes, hvor mellem 3.000 og 4.000 mennesker lagde vejen forbi. Successen fortsatte i 2016 og 2017, og der er således lagt op til, at arrangementet skal være en fast tradition hvert år.
I 2016 deltog vi kun med souvenir-boden, men i år var OY-BPB med for første gang. For de mange, der har haft tilknytning til både flyvestationen og vores fly, var det en bevægende oplevelse, at se “Damen komme hjem”.
Igen i år var det en stor succes med et flot besøgstal. Rigtig mange forevigede dagen og blandt de mange fotos, er der naturligvis også nogle af OY-BPB. Dem her på siden er taget af Bo Herbst og Mogens Ketelsen.
Se mere på storeflyvedag.dk
Opdateret 27.11.2024